#81 Ge tid och plats för återhämtning

Npf på jobbet: tips 7 (7)

Energinivån för den med npf kan variera stort under dagen och mellan dagar. Det beror på att det är många saker som tar enormt mycket energi i vardagen. Det innebär att dagsform och arbetsförmåga kan variera. Det som fungerade bra igår kan vara nästan omöjligt idag.

För att orka och må bra över tid blir återhämtning viktigt. Ibland glömmer vi bort återhämtning under arbetsdagen. Vi tänker att återhämtning sker efter arbetet. På kvällar och helger. På semestern.

Men tänk på återhämtning som mat. Vi äter inte bara på kvällar och helger. Eller på semestern. Vi mår bra av att äta regelbundet, flera gånger om dagen.

Ge därför tid och plats för återhämtning regelbundet under arbetsdagen. Det motverkar ojämna arbetsprestationer, överarbete, stress och utmattning.

Ett annat sammanhang

Till dig som är ledare i ett annat sammanhang — byt ut ordet medarbetare till barn, ungdom, elev, brukare eller det ord som passar där du är ledare. Den viktiga uppmaningen till dig är densamma:

Hur kan du ge tid och plats för återhämtning?


Fler tips

>> #1: Läs på om npf 
>> #2: Coacha dig själv 
>> #3: Skapa en trygg och tillåtande arbetsmiljö>>
>> #4: Våga fråga
>> #5: Skapa förutsägbarhet 
>> #6: Sätt ord på det osynliga


Vill du ladda ner alla 7 tips på en gång hittar du dem här:
>> 7 tips vid adhd och autism på jobbet

Boel Olin
/din guide till en fungerande vardag med npf - hemma, på jobbet, på fritiden


Kategorier: Fungerande vardag med npf, Hjälpsamma strategier, Npf på jobbet