#86 Språkstörning (DLD) — doldisen bland npf-diagnoser

Språkstörning är den vanligaste, men minst kända av npf-diagnoserna. Hur kommer det sig?

Jag tror att några av förklaringarna är att språkstörning sällan märks så mycket utåt, att det förväxlas med andra svårigheter och att det råder brist på logopeder som kan utreda språkstörning.

Det här blogginlägget blir mitt bidrag till att uppmärksamma och öka kunskapen om språkstörning.

Varför behövs mer kunskap om språkstörning?

Vid alla funktionsnedsättningar är det viktigt att förstå varför vissa saker blir svårt. Om varken jag som har språkstörning förstår - eller min omgivning - är det väldigt lätt att lägga skulden på sig själv.

- Det är mitt fel. Det är jag som aldrig förstår. Vad dålig jag är.

Att lägga skulden på sig själv leder till dålig självkänsla, med ångest, depression och annan ohälsa som följd. Okunskapen orsakar helt enkelt ett stort lidande för många — helt i onödan.

Vad är språk?

För att förklara vad språkstörning är, behöver vi först prata om vad språk är. Språk innehåller tre komponenter som samspelar:

  1. Innehåll: själva budskapet; det jag vill förmedla till någon annan
  2. Form: hur jag formar språket med språkljud och grammatik så att det får olika innebörd
  3. Användning: den icke-verbala delen av min kommunikation som jag använder för att visa vilket syfte jag har. Till exempel ansiktsuttryck, tonfall, gester och satsmelodi jag använder för att visa att jag ställer en fråga.

Vad är språkstörning?

Språkstörning är en funktionsnedsättning som innebär att man har svårt att lära sig sitt eller sina modersmål på samma sätt och i samma takt som jämnåriga eftersom man har svårighet med en, två eller alla tre av språkets komponenter.

Diagnosen heter egentligen utvecklingsrelaterad språkstörning. Numera används allt oftare förkortningen DLD som kommer från det engelska namnet Developmental Language Disorder.

Hur är det att ha språkstörning?

Att ha språkstörning är som att hela tiden uttrycka sig med och förstå ett språk som man inte riktigt behärskar och att vistas i en kultur som man inte alltid förstår. Detta orsakar stora problem i vardagen, även om det ofta inte märks utåt. De flesta gör nämligen allt för att dölja att man inte riktigt förstår.

Språkstörning är inte samma sak som att ’vara sen i talet’ — vilket är en utvecklingsfas som går över med tiden. Nej, språkstörning är en funktionsnedsättning som finns med dig livet ut. Anpassningar och stöd från omgivningen är därför viktigt för att få så bra förutsättningar i livet som möjligt.

Har Alvin språkstörning?

Språkstörning kan vara svår att skilja från andra npf-diagnoser eftersom konsekvenserna på ytan kan vara så lika.

Vi tar ett exempel med hjälp av Alvin som är 10 år. Alvin läser ganska knackigt, dagdrömmer i skolan, lyssnar inte på läraren, har svårt med kompisar och bråkar mycket hemma. Vad beror dessa svårigheter på? Här behöver du ta fram din kunskap om npf-diagnoser, dess symptom och konsekvenser och nyfiket utforska för att förstå de bakomliggande orsakerna:

Är det symptom på dyslexi?

Har Alvin svårt att lära sig läsa på ett effektivt sätt och svårt att stava? Själva läsningen tar då så mycket energi att läsförståelsen blir lidande och det blir svårt att förstå och genomföra uppgiften. Att ändå försöka tar slut på den sista energin. När han kommer hem blir det därför mycket bråk. Minsta lilla får bägaren att rinna över.

Är det symptom på adhd?

Har Alvin svårt att koncentrera sig? Vid minsta ljud- och synintryck far tankarna iväg på annat håll. Eller saknas motorn att komma igång och genomföra uppgiften? Då är det skönare att zooma ut och dagdrömma än att sitta och skämmas över att inte klara av uppgiften som alla de andra fixar så bra. Har han kanske dålig impulskontroll? I kombination med låg energi efter en dag i skolan blir det lätt bråk hemma.

Är det symptom på autism?

Har Alvin svårt att hantera icke-verbal kommunikation och förstå sociala koder? Är det därför det blir svårt med kompisrelationerna? Sociala sammanhang dränerar på energi. Alvin känner sig hela tiden fel och förstår inte hur han ska göra. När han kommer hem är han ledsen över att inte passa in och få vara med. Energin är slut och han orkar inte längre hålla ihop sig.

Är det symptom på språkstörning?

Har Alvin svårt att lära sig nya ord och förstå språklig information? Har han svårt att uttrycka sig – både muntligt och skriftligt? Uppgiften blir då både svår att förstå och att lösa. Han skäms för att han inte förstår instruktionen och vågar inte be om hjälp. I stället zoomar han ut och drömmer sig bort.

Har Alvin svårt att använda språket pragmatiskt, dvs hantera icke-verbal kommunikation? Det påverkar sociala situationer och det blir svårt för honom att lära känna och behålla kompisar.

Ta hjälp att få rätt förklaringsmodell

Det är med andra ord inte lätt att veta vilken — eller vilka — funktionsnedsättning en person har. Faktum är att det är vanligt att en och samma person har flera funktionsnedsättningar.

Risken finns att man får felaktiga förklaringsmodeller. Hen är bråkig. Vill inte. Orkar inte. Har adhd. Och så vidare.

Ta därför hjälp med att reda ut vad som är vad, så att ni får rätt förklaringsmodell. Om du misstänker att ditt barn har språkstörning ska du kontakta barnavårdscentralen eller skolhälsovården och be om remiss till utredning hos logoped.

Spelar det någon roll vilken diagnos det är?

Om nu funktionsnedsättningar överlappar – spelar det någon roll vilken eller vilka diagnoser det handlar om?

Ja. Det är nämligen inte alla strategier som är hjälpsamma oavsett diagnos. Väljer du strategi utifrån fel förklaringsmodell finns det risk att strategin antingen inte hjälper alls, eller till och med förvärrar situationen. Titta här på två exempel:

DLD: Prata långsammare så hen hinner bearbeta all information
ADHD: "Jag somnar innan du har pratat till punkt”

DLD: Det finns ingen medicin som kan hjälpa
ADHD: Det finns medicin som kan hjälpa

Dessutom — har du flera diagnoser är dina svårigheter så klart större och du behöver mer anpassning och stöd. Det är viktigt både för individen och omgivningen att förstå och ta till sig.

Hjälpsamma strategier vid språkstörning

I nästa blogginlägg kommer tips på hur du kan skapa förutsättningar att lyckas också för den med språkstörning. För det finns hjälpsamma strategier som kompenserar för det som ännu är svårt.

Vill du lära dig mer om språkstörning?

Källor som jag använt och där du kan läsa mer om språkstörning är:



/ Boel Olin
din guide till fungerande vardag med npf — hemma, på jobbet, på fritiden

Kategorier: Fungerande vardag med npf, Kunskap om diagnoser