Bloggen NPF-blomman 🍀
Kunskap, tips och inspiration för en fungerande vardag med NPF —
HEMMA | PÅ JOBBET | PÅ FRITIDEN
Det här är andra delen i en miniserie om hur du som ledare kan vara med och skapa idrottsglädje för barn och unga med npf. Bakgrunden är IF Hallby cykels lyckade satsning på att barn och unga med npf skulle få cykla mountainbike. Tröskeln att komma igång var inte så hög som vi befarat. Dessutom blev resultatet långt över det förväntade.
Därför vill jag inspirera dig som är ledare för barn och unga att ta initiativ till en npf-satsning i din förening. Det är enklare än du tror och ger så otroligt mycket tillbaka. Ni kommer göra stor skillnad för dessa barn och ungdomar, ni ledare får förmånen att bidra till idrottsglädje och er förening kommer få massor av good will.
Det jag skriver här utifrån idrott fungerar precis lika bra för andra aktiviteter. Min utmaning att göra en npf-satsning gäller därför även dig som är ledare för barn och unga inom till exempel scouterna, musik eller teater.
Förra inlägget hade fokus på kunniga ledare. Idag handlar det om ledare som är medvetna. Jag vill lyfta fram två saker som du som ledare behöver vara medveten om.
Barn gör som du gör, inte som du säger. Det låter kanske självklart. Men är du medveten om att du gör saker med ditt kroppsspråk? Faktum är att så mycket som 80-90 procent av vår kommunikation består av icke verbal kommunikation. Det vill säga det som ditt tonfall, ansiktsuttryck, kroppshållning med mera signalerar.
Stanna gärna upp och reflektera över om det du säger med ord stämmer överens med det du gör med kroppen. Det kan ge viktiga insikter.
När vi möter barn med npf är det vanligt att vi vuxna reagerar på det barnet gör. Vi är snabba på att säga till, skälla och uppfostra. Det verkar komma lätt för oss att utgå ifrån att barnet kan – om hen vill.
Men stämmer det verkligen? Jag är helt övertygad om att alla barn vill – om de kan.
Det är nu den kunniga ledaren från förra blogginlägget behövs. Med lite kunskap om npf-diagnoser och orsaker till kärnsymptomen kan vi se bakom beteendet och istället leta efter vilket behov som inte är uppfyllt. Barnet löser behovet på sitt sätt – ett sätt som vi vuxna ibland upplever som problematiskt.
Med förhållningssättet ’alla barn vill – om de kan’ blir du istället nyfiken. Hur kommer det sig att barnet inte kan just nu? Utforska detta och hjälp barnet att lösa behovet på ett sätt som inte är problematiskt för barnet självt eller för omgivningen.
Ditt förhållningssätt till om barnet vill eller kan är helt avgörande! Det gör hela skillnaden för om barnet kommer att trivas hos er – eller inte.
Detta är den enskilt viktigaste framgångsfaktorn för att skapa idrottsglädje med npf!
Det finns många som vittnar om hur viktig en enda människa varit under deras uppväxt. En person som trott på mig, stöttat mig, låtit mig vara mig själv och vänt min negativa spiral. Du kan vara den personen för någon du möter som idrottsledare. Ta vara på den chansen!
Mer inspiration finns i detta utmärkta program: Barn med NPF-diagnoser och idrott | Idrottens himmel och helvete | UR Play
Av egen erfarenhet vet jag att tröskeln att komma igång kan kännas väldigt hög. Det vill jag ändra på genom att stötta med utbildning och coaching under uppstartsfasen. Hör av er så berättar jag hur vi tillsammans kan göra skillnad.
Boel Olin
/din guide till en fungerande vardag med npf
Kategorier: : Idrottsglädje med npf, Jag själv
________________________________________________________
Vill du prenumerera på kunskap, tips och inspiration för en fungerande vardag med NPF?
Välj vilket/vilka inspirationsbrev du vill få direkt till din inkorg, så länge du själv vill:
📧 För dig som är NPF-förälder
📧 För dig som möter NPF på jobbet
Får din vardag med npf att fungera —
HEMMA | PÅ JOBBET | PÅ FRITIDEN
👩🎓 Föreläsning & utbildning
😍 Samtal som förändrar
🍀 Npf-blomman — föräldragrupp online
💚 Själv npf-förälder