#94 När motivationen tryter

Har du någon gång drömt om att kunna vara motiverad i någon annans ställe?

Om du likt mig har barn med npf så har du garanterat gjort det. Det är så otroligt frustrerande att stå bredvid och se barnet vilja, men inte kunna. Tänk om hen bara kunde…

Idag vet jag att jag inte kan vara motiverad åt mitt barn. Det snarare stjälper. Ju mer jag pushar framåt, desto mer håller han emot bakåt.

Men det finns en annan väg att gå. Du kan lära dig mer om vad motivation är. Motivation är nämligen inget man har eller inte har. Det uppstår under rätt förutsättningar.

Kunskap om motivation ger dig ledtrådar till hur du kan bidra till att rätt förutsättningar för motivation uppstår hos ditt barn, din medarbetare, eller den du har i åtanke.

Vad är motivation?

Motivation är en slags känsla som ger drivkraft att agera. Det finns två slags motivation som behandlas av olika nätverk och olika signalsubstanser i hjärnan:

"Liking"

Det jag gör är själva målet eftersom det direkt ger upplevelsen av att njuta av eller glädjas åt något. 

Några exempel från mig är när jag spelar trombon, vandrar i skogen eller plockar en bukett vackra försommarblommor.

"Wanting"

Det jag gör hjälper mig att uppnå en belöning längre fram. Till exempel träna för att må bra, städa för att få ordning, studera för att kunna få det jobb jag önskar.

    Andra förutsättningar vid npf

    Ett vanligt symptom vid npf är att hjärnans belöningssystem fungerar annorlunda. En snål ström av signalsubstansen dopamin påverkar förmågan att känna motivation och därmed förmågan att komma igång, agera och göra klart.

    Autism och motivation

    Vid autism kan det innebära lägre förmåga att uppleva förväntansbelöning (wanting). Målet längre fram har helt enkelt inte tillräckligt stor dragningskraft för att börja agera. 

    Rent logiskt inser man att det vore bra att göra något. Men man känner inte drivkraften att göra det, och tar därför inte initiativ. Inte för att man inte vill. Utan för att man inte kan.

    Adhd och motivation

    Vid adhd är det vanligt att känna stark motivation när man vill göra något (liking) och så drar man igång. 

    Men innan man är klar har man tappat motivationen. Den räcker helt enkelt inte hela vägen fram utan man behöver påfyllning längs vägen. Annars stannar drivkraften. Man vill göra klart, men det går inte ändå.

    Hinder för motivation

    Förutom ett annorlunda belöningssystem som kan minska möjligheten att känna motivation, finns det också andra hinder för motivation:

    • Att göra meningslösa saker
    • Att gå emot mina grundläggande värderingar
    • Att utsätta mig för obehag eller olust

    Det är bara att gå till sig själv. Ingen av dessa punkter är väl något som motiverar dig?

    Vad kan du göra?

    Nu tillbaka till dig och din önskan att motivera någon att agera. Använd din kunskap om motivation och testa att ställa dig dessa frågor:

    • Vilken typ av motivation förväntar du dig att personen ska uppleva?
    • Finns det några hinder för det?
    • Hur kan ni ta bort eller minska hindret?

    Låt mig ta ett exempel från en förälder som hörde av sig:

    ”Hur kan jag motivera mitt barn att ta medicin trots att det smakar illa?”

    Frågan kommer från en förälder som är orolig för hur sommarlovet ska bli. Barnet får i sig sin adhd-medicin under vardagar när det är skola. Men på helgerna går det inte. Så hur ska det bli under det stundande lovet med hela 10 veckor på raken med lediga dagar?

    Vilken typ av motivation förväntar du dig att personen ska uppleva?  

    Det skapar obehag att ta medicinen. Alltså inte "liking" utan "wanting":

    ”Jag tar medicinen nu trots att den smakar illa, för jag förväntar mig ... längre fram.”

    Finns det hinder för motivation?

    Det funkar under skoldagar. Kan det bero på att det då finns ett meningsfullt mål med tillräckligt stark dragningskraft för att motivera? Vad kan på motsvarande sätt vara ett meningsfullt mål på lediga dagar? Du som förälder har säkert din målbild klar, men hur är det utifrån barnets perspektiv?

    Hur kan du bidra till att minska eller ta bort hindret?

      Ett sätt är att utforska tillsammans varför det är viktigt att ta medicin under lediga dagar. Skriv upp fördelar och nackdelar. Om barnet får ett meningsfullt mål att sikta på kan det vara den saknade pusselbiten för att känna drivkraft att agera.

      Nu är det din tur

      Drömmer du om att kunna motivera någon annan att agera? Nu vet du att det inte går. Gör dig istället nyfiken och utforska hur du kan bidra till att skapa förutsättning för motivation.

      Lycka till. 💚


      / Boel Olin
      din guide till fungerande vardag med npf — hemma, på jobbet, på fritiden

      Kategorier: : Fungerande vardag med npf, Hjälpsamma strategier, Kunskap om diagnoser, Npf på jobbet