#37 Hur ska jag orka som npf-förälder? Del 3

”Hur ska jag orka som npf-förälder?”

Frågan kommer från en av mina följare och vi är många som förstår kampen bakom frågan och känner igen oss i ropet på hjälp. För att vara npf-förälder är extremt utmanande på så många sätt. Det är en utmanande vardag som sliter på oss föräldrar.

Mina två första tips handlade om att skaffa sig förståelse för barnets dolda utmaningar och att välja sitt förhållningssätt.

Ta hand om dig själv

Mitt tredje tips går så lätt att säga till någon annan, men så svårt att få till för sig själv. Kanske skriver jag detta inlägg allra mest till mig själv. För ska vi orka över tid, så kan vi inte hela tiden ge ut. Vi måste också fylla på. När vardagen snurrar på i högt tempo och fokus är barnets mående, då är det lätt att prioritera bort att ta hand om sig själv.

Om trycket i kabinen på ett flygplan blir för lågt, får du uppmaningen att först ta på din egen syrgasmask för att därefter hjälpa den som sitter bredvid. Du har nämligen inte så lång stund av syrebrist på dig innan olika funktioner i kroppen börjar påverkas, och snart kan du varken hjälpa dig själv eller någon annan.

Det är en bra liknelse. Det är inte egoistiskt att se till att man får egen återhämtning. Det är att visa omsorg för den du behöver stödja. För när du själv inte längre orkar – vem stödjer då? Och vilken förälder blir du när du själv går på rött hela tiden? Kanske inte den bästa versionen av dig själv.

Stora eller små pauser?

Att ta hand om sig själv kan så klart göras på många olika sätt. Du vet bäst vad just du behöver och mår bra av. En tankefälla kan vara att det behövs mycket tid och stora ’saker’ för att återhämta sig. Som att åka på spa en hel dag med bästa vännen eller en underbar weekend bara du och din partner. Det är såå underbart och välgörande när det är möjligt, men ofta är det bara som en hägring, något som känns helt omöjligt att få till.

Då kan det vara skönt att veta att det är bättre att få till små pauser ofta – än långa pauser sällan. Några mikropauser varje dag kanske går att få till? Det gör underverk i längden.

Det handlar om att utöva självmedkänsla. Smaka på ordet. Att känna med sig själv. Att visa omsorg med sig själv. Hur gör du det?

Meny för återhämtning

Varför inte skriva ihop en 'meny för återhämtning'? En meny där du kan välja mellan små saker du kan göra för att visa omsorg med dig själv. När du går på rött finns varken ork eller tid att fundera ut vad du just nu behöver för att ta hand om dig själv. Men med en liten meny nedskriven går det så mycket lättare.

Vad kan finnas på menyn? Här får du några idéer från mig. Välj det som passar dig. Och fyll på med dina egna återhämtande idéer.

Ta hand om dig!

Boel Olin
/din guide till en fungerande vardag med npf


Kategorier: Fungerande vardag med npf, Hjälpsamma strategier, Jag själv